Ga naar inhoud

Between Graveyard and Museum’s Sphere

Het Nieuwe Domein, Sittard-Geleen

De tentoonstelling 'Between Graveyard and Museum’s Sphere' van Joseph Sassoon Semah verkent ballingschap, verloren cultuur en identiteit door middel van kunstwerken, met thema's als geschiedenis en vriendschap.

Op het eerste gezicht lijken een begraafplaats en een museumzaal weinig overeenkomsten te vertonen. Desondanks geven beide betekenis aan de kunstwerken in Joseph Sassoon Semah's tentoonstelling 'Between Graveyard and Museum’s Sphere.' Sassoon Semah voert de bezoeker mee op een wonderlijke ontdekkingsreis, van de Tempel van Salomo in Jeruzalem, via de verloren publieke ruimte van Bagdad, de wachtkamer van zijn grootvader, tot het vernietigingskamp Auschwitz-Birkenau en de ruimtelijke architectuur geïnspireerd op de typografie van de Talmud Bavli.

Ballingschap, verloren cultuur, geschiedenis, traditie, identit…

Op het eerste gezicht lijken een begraafplaats en een museumzaal weinig overeenkomsten te vertonen. Desondanks geven beide betekenis aan de kunstwerken in Joseph Sassoon Semah's tentoonstelling 'Between Graveyard and Museum’s Sphere.' Sassoon Semah voert de bezoeker mee op een wonderlijke ontdekkingsreis, van de Tempel van Salomo in Jeruzalem, via de verloren publieke ruimte van Bagdad, de wachtkamer van zijn grootvader, tot het vernietigingskamp Auschwitz-Birkenau en de ruimtelijke architectuur geïnspireerd op de typografie van de Talmud Bavli.

Ballingschap, verloren cultuur, geschiedenis, traditie, identiteit en vriendschap vormen belangrijke thema's in het werk van Joseph Sassoon Semah. In 1950 werden hij en zijn ouders gedwongen Irak te verlaten voor Israël. Na omzwervingen via Londen, Berlijn en Parijs vestigde hij zich uiteindelijk in 1981 in Amsterdam. Zijn langdurige onderzoek, genaamd 'On Friendship / (Collateral Damage),' waarvan de tentoonstelling het vijfde hoofdstuk is, verkent de relatie tussen jodendom en christendom als bronnen van westerse kunst, cultuur en politiek. Het streven van zijn grootvader, de opperrabbijn van Bagdad (1886–1971), om de dialoog tussen verschillende religies en wereldvisies te bevorderen, weerklinkt in al zijn werk.

Wanneer

  • Dagelijks t/m 30 juni 2024

Locatie

Jij bent toch ook een Fijnproever?

Schrijf je kosteloos in en wij geven jou de allerleukste adresjes om Maastricht te ontdekken. Verborgen parels en onontdekte plekjes waar je alvast over kunt wegdromen. Ook ontvang je een actiecode waarmee je voor een leuk prijsje kunt overnachten én parkeren.

Je bent er bijna! We hebben je een e-mail gestuurd waarin je jouw inschrijving alleen nog maar hoeft te bevestigen.

Heb je binnen 15 minuten nog geen e-mail ontvangen? Dan kan deze in je spamfolder zitten.

Er ging iets mis met je aanmelding. Probeer het nog een keer of stuur een e-mail naar info@bezoekmaastricht.nl.
  • *
  • *